Starten met online betalingen
Bij Rood Fluweel is het niet verplicht om met online betalingen te werken. Je kan alles cash of met gestructureerde mededelingen verwerken. Als je toch overweegt om over te stappen naar online betalingen kan je dat steeds doen.
Een payment provider
We werken met verschillende payment providers. Elke payment provider heeft zijn voor- en nadelen. Als je na het lezen van dit artikel nog vragen hebt, aarzel niet om contact met ons op te nemen. Momenteel werken we met PAY, Klarna (sofort) en Payconiq.
- Pay heeft gewone bancontact en als je wil zelfs credit card mogelijkheden. We hebben hier bijzonder voordelige tarieven gekregen.
- Sofort is eigenlijk een leverancier die individuele overschrijvingen faciliteert tussen jullie klant en tussen jullie.
- Payconiq werkt enkel voor mensen met de payconiq app op hun smartphone.
Met Pay en Sofort hebben we een "raamcontract" zodat jullie er eenvoudig mee van start kunnen. Hierdoor kunnen we geen geld voor jullie beheren, maar kunnen we wel meekijken of de transacties goed zijn verlopen (en automatisch tickets versturen).
Met payconiq moet je zelf een overeenkomst en discussie over de prijs aangaan. Je kan wel via deze link https://roodfluweel.ikwilpayconiq.be/ je aanvraag starten. Wij krijgen daar dan ook een berichtje van als alles in orde is.
Voordelen van online betalingen
Nadelen van online betalingen
In de eerste plek kosten online betalingen geld. De "payment providers" willen er ook iets aan verdienen.
In ons geval hebben we combinaties tussen een transactiekost en een percentage op de omzet. Een transactiekost is dus voor één bestelling. Het percentage is op het totale bedrag. Als je de exacte cijfers wil weten, moet je even contact opnemen.
Hoe starten
Een account aanmaken voor online betalingen is heel eenvoudig. In Delphi kan je het account bij de payment provider aanmaken. Ga hiervoor naar Instellingen / Meer / Payment Providers.
De keuze van payment provider hangt van de samenstelling van je organisatie af. Als je er niet uitgeraakt, neem dan even contact op.
Wat zijn de volgende stappen? Voor Klarna (sofort), wordt alles automatisch geregeld. Voor Pay ga je nog wat administratie in orde moeten maken. Dat is een overeenkomst tekenen met (waarschijnlijk 2) bestuurders van je vzw. De identiteitskaarten bezorgen van de mensen die de overeenkomst getekend hebben. Een rekeninguittreksel aanleveren zodat ze kunnen nakijken of dit een zakelijke rekening is op naam van de vzw.
Kijk ook even na of de online betaling is toegevoegd bij de " betaalwijzes". Het vinkje bij "online betaling" moet aan staan. En als je wil dat mensen het kunnen gebruiken op de online shop, moet ook "toon online" staan aangevinkt.